Frossa i goda och hälsosamma c-vitaminrika frukter och grönsaker i höst för att hålla förkylningar och influensor stången.

Vitamin C behövs bland annat för att bygga upp brosk och benvävnaden i kroppen. Vitaminet behövs även för ett väl fungerande immunförsvar och är en antioxidant.  Även järnupptaget från maten stimuleras av ett intag av vitamin C.

Det är i dag ovanligt med C-vitaminbrist i Sverige. Vid en lindrig brist kan det ge upphov till irritation, trötthet och svaghetskänsla. En mer allvarlig brist, som mer eller mindre är utrotad, kan i sällsynta fall ge skörbjugg, en sjukdom med symtom som inflammationer i tandköttet, försämrad sårläkning och infektionskänslighet.

Vitamin C finns det rikligt av i frukt och bär. De flesta grönsaker innehåller också C vitamin.

Dagsbehovet av vitamin C är 75 mg för vuxna och det är inte så svårt att få i sig den rekommenderade mängden. Genom att antingen äta en stor apelsin, ett hekto broccoli eller en halv paprika får du i dig den rekommenderade dagsdosen.

C-vitamin är vattenlösligt och om vi får i oss mer än vi behöver så kissar vi ut det.

 

 
 
 
 
Sugen på lite nyttigare snacks till helgen? Sötmandlar rostade med tamari finns att köpa i vissa butiker, men de kostar ofta ganska mycket. Rosta mandlarna själv, så blir det mycket billigare! Ät dem som snacks eller hacka dem och använd som en lite annorlunda salladstopping.
 
Tamari är ungefär som en väldigt god och smakrik sojasås men fri från vete och socker. Testa att ersätta tamarin med vanlig sojasås om du inte har tamari hemma.
 
 
Tamarimandlar
(En liten skål)
 
2 dl sötmandlar
2 tsk tamari

1. Sätt ugnen på 150 grader.
2. Lägg mandlarna i en liten skål och häll över tamarin. Blanda noga med en sked.
3. Sprid ut mandlarna på en bakplåtspappersklädd plåt och rosta mitt i ugnen i 15 minuter. Rör om någon gång under tiden.
 

I en nyligen genomförd studie har det visat sig att lightprodukter kan vara hälsoskadligare för oss människor än vad man tidigare trott.

När forskarna gjorde en studie på en stor grupp människor så visade det sig att en stor del av dem som åt sötningsmedel hade fått förändrad tarmflora. Flera av de här personerna hade även fått förhöjda blodsockervärden samt nedsatt glukostolerans. Nedsatt glukostolerans är en känd riskfaktor för typ 2-diabetes då det innebär en försämrad förmåga för kroppen att hantera blodsockret. I studien kom forskarna fram till att det är tarmens bakterier som får blodsockret att skjuta i höjden då sötningsmedel förändrar sammansättningen av tarmfloran.

När forskarna satte en annan grupp av människor på att äta konstgjorda sötningsmedel, så visade det sig att flertalet av dem hade fått förhöjda blodsockernivåer efter endast fyra dagar.

Läs mer om studien i DN

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/light-produkter-kan-vara-halsofarliga/