En ny studie visar att nästan 50 % av alla yrkesverksamma svenskar har en så dålig kondition att det påverkar deras hälsa negativt. En dålig kondition ökar risken för flertalet sjukdomar som hjärt-kärlsjukdomar och diabetes typ 2. Läs mer om studien här https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7094630

Studien visar på att det finns ett behov av ett ökat stöd och information till den berörda gruppen. Genom att läsa vår Livsstilsrådgivarutbildning får du en bred kunskapsbas inom hälsoområdet och kan förmedla rätt kunskaper till en hälsosammare livsstil för gemene man.  Läs mer om utbildningen här http://bergklinteducation.se/utbildningar/diplomeradlivsstilsradgivare.html

Tio tips för en hälsosammare vardag

  • Ta trapporna i stället för hissen
  • Cykla till arbetet eller skolan
  • Gå av bussen några hållplatser tidigare eller parkera lite längre bort
  • Lägg undan fjärrkontrollen
  • Ta en lunchpromenad
  • Skaffa dig en stegräknare för att öka antalet steg per dag
  • Upptäck din hemort, gör en kulturvandring i din närmiljö
  • Välj omvägar i stället för genvägar
  • Stå inte still när du pratar i mobiltelefonen
  • Stå mer när du arbetar vid datorn
fysisk aktivitet, hälsosam, kondition,

 

För att öka möjligheterna till en bättre hälsa så ät så mycket antioxidantrika livsmedel som möjligt! Genom att blanda, så många olika färger av frukt och grönt, får du i dig så många olika antioxidanter som möjligt eftersom antioxidanterna sitter i färgen. Morötter, tomater, lök, kål och gröna bladgrönsaker, gröna bönor, rotfrukter och kål är bra källor, liksom blåbär, vindruvor och äpplen och plommon. Även nötter, frön och fullkornscerealier innehåller antioxidanter.

Flera av de näringsämnen vi äter dagligen är antioxidanter, exempelvis vitamin E, vitamin C, riboflavin och selen. Bästa sättet att få i sig antioxidanter är att varje dag äta minst 500 gram frukt, grönsaker och rotfrukter samt att även komplettera med fullkornsprodukter, nötter och frön.

Senare studier visar att det är antioxidanterna i kosten och inte i kosttillskott som ger den positiva effekten.

ANTIOXIDANTER är ämnen som kan öka kroppens försvarsmekanismer mot de fria radikalernas angrepp. Får du inte i dig tillräckligt med antioxidanter har du inget skydd mot de fria radikalerna som angriper cellerna i kroppen.

FRIA RADIKALER bildas varje dag när syret omsätts i kroppen och kan orsaka skador i cellerna. Fria radikaler är giftiga och skadliga molekyler för ämnen som de kommer i kontakt med. Det finns flera olika sjukdomstillstånd som är kopplade till de fria radikalerna.

De som äter mycket frukt och grönsaker löper mindre risk att drabbas av olika sjukdomar, främst hjärt- och kärlsjukdomar och vissa former av cancer.

 

 
antioxidanter, bär, fria radikaler, frukt, grönsaker, hälsosam,
 

Det är inte alla oljor som är lämpliga för att upphettas. För att veta om ett fett är lämpligt att upphettas bör man veta dess rykpunkt. Både linfröolja, extra virgin olivolja samt kallpressad rapsolja har en låg rykpunkt vilket innebär att de inte lämpar sig för stekning i högre temperaturer då viktiga näringsämnen förstörs.

Nedan kan ni bland annat läsa en sammanställning från Viktväktarna, Clara Rausing, där de jämför olika oljor/smör och hur de lämpar sig för stekning.

Källa: Viktväktarna, https://www.viktvaktarna.se/se/mat/ratt-fett-att-steka-i

fett, fettsyror, olja, upphettning,