I kroppen utgör jod en del av sköldkörtelhormonerna vilka reglerar ämnesomsättningen som stimulerar kroppens tillväxt och utveckling.

Källor till jod

Fisk, skaldjur och ägg innehåller mycket jod. För att befolkningen i Sverige ska få i sig tillräckligt med jod berikas bordsalt med jod sedan 1930-talet. Läs på förpackningen om ditt salt innehåller jod.

Brist

Brist på jod kan leda till struma, en förstoring av sköldkörteln. Detta har tidigare varit en vanlig sjukdom i Sverige, men efter införandet av jodberikning av salt minskade förekomsten. Globalt sett är jodbrist fortfarande ett problem i många länder. Jodbrist kan även leda till hypotyreos, nedsatt funktion i sköldkörteln. Det innebär att ämnesomsättningen går ner och börjar arbeta på sparlåga och det kan leda till viktuppgång, nedsatt kroppstemperatur och ödem - en vätskeansamling i huden.

Jod är viktigt under graviditeten för god utveckling hos fostret, brist kan leda till skador på nervsystemet.

Överdosering

Överdosering av jod kan orsaka hormonrubbningar och leda till att man utvecklar hypertyreos ”giftstruma”. Algprodukter kan innehålla skadligt höga halter och bör därför intas med försiktighet vid graviditet och amning.

Rekommendation

Rekommendationen för personer över 10 år är 150 mikrogram jod per dag. Genom att äta en portion kokt torsk på 125 gram får du i dig ca 340 mikrogram jod, vilket ger mer än det dubbla rekommenderade dagsintaget.

 

Vårluften kanske får dig också att börja längta efter lite mer somriga och fräscha smaker? Den här hälsosamma efterrätten smakar sommar tack vare frysta jordgubbar och lime. Frysta bär är en fantastisk stapelvara att alltid ha hemma för att kunna göra enkla och hälsosamma efterrätter eller smoothies. Variera gärna mellan bär i olika färger för att fylla på med olika sorters antioxidanter. De flesta bär är extremt rika på antioxidanter som skyddar våra celler från skada (oxidativ stress).

Rätten kan ätas som mellanmål, dessert eller till och med som en lyxig frukost.

Jordgubbsdessert, 1 portion

1 mogen banan
Juice från 1/2 lime
Nypa äkta vaniljpulver
1 msk mandelsmör eller annat nötsmör
ca 100 g frysta jordgubbar
Liten skvätt valfri mjölk

1. Mixa alla ingredienserna. Tillsätt lite mjölk i taget, men bara tillräckligt för att ingredienserna ska kunna blandas.

2. Häll upp i en skål och toppa med exempelvis kakaonibbs, kokoschips eller granola.

 

Det finns två former av järn i maten: hemjärn som endast finns i animaliska livsmedel och icke-hemjärn som finns i vegetabiliska livsmedel. Det är enklare för kroppen att tillgodogöra sig hemjärnet som finns i animaliska livsmedel.

I maten finns det ämnen som både stimulerar och hämmar upptaget av järn och det är balansen mellan dessa som avgör hur mycket järn kroppen tar upp.

Hur icke-hemjärn, som finns i vegetabilier, tas upp bäst i kroppen påverkas mest och framförallt av fytinsyra. Fytinsyra finns i livsmedel som i sig är goda järnkällor, såsom grovt bröd, müsli, baljväxter, nötter och frön. För personer med låg järnstatus är det bättre att välja surdegsbröd och långtidsjäst fullkornsbröd då fytinsyra bryts ner genom långtidsjäsning och vid surdegsjäsning.

Den hämmande effekten av fytinsyra kan även motverkas av andra livsmedel som stimulerar och ökar upptaget av järnet i kroppen som exempelvis ”köttfaktorn” som finns i kött och fisk, organiska syror (jästa sojasåser och mjölksyrade grönsaker) samt C-vitamin.

Tänk på att även kaffe, te samt kalcium påverkar järnupptaget negativt.