Det är inte alla oljor som är lämpliga för att upphettas. För att veta om ett fett är lämpligt att upphettas bör man veta dess rykpunkt. Både linfröolja, extra virgin olivolja samt kallpressad rapsolja har en låg rykpunkt vilket innebär att de inte lämpar sig för stekning i högre temperaturer då viktiga näringsämnen förstörs.

Nedan kan ni bland annat läsa en sammanställning från Viktväktarna, Clara Rausing, där de jämför olika oljor/smör och hur de lämpar sig för stekning.

Källa: Viktväktarna, https://www.viktvaktarna.se/se/mat/ratt-fett-att-steka-i

fett, fettsyror, olja, upphettning,
 

Genom att välja hälsosammare livsmedel kan du få ett både friskare och längre liv.

  • Ät minst 500 gram frukt och grönt per dag - vilket motsvarar cirka två till tre frukter och två nävar grönsaker.
  • Välj fiberrika produkter - då håller du dig mätt längre och håller magen igång
  • Välj livsmedel med bra fettkvalité – välj gärna oljebaserade produkter
  • Dra ned på rött kött och charkuteriprodukter - ät max 500 g i veckan.
  • Minska ned på färdigmat och halvfabrikat som pizza, hamburgare och pommesfrites som tillför mycket salt och mättat fett.
  • Välj att äta mer av baljväxter och rotfrukter – högt innehåll av bland annat fibrer, vitaminer och mineraler
  • Ät mer av nötter och frön
  • Ät mer både mager och fet fisk, helst tre gånger i veckan – då får du i dig nyttiga fetter och andra viktiga vitaminer och mineraler.
  • Undvik sockerrika produkter – ger endast tomma kalorier och ingen näring
  • Drick måttligt med alkohol – minskar risken bland annat för olika cancersjukdomar
 
 
 

Ingen grön buffé är ju komplett utan en god bönröra eller en hummus. Den här bönröran passar lika bra som pålägg, dip eller tillbehör till olika sallader. Med god smak av citron och soltorkad citron höjer bönröran vilken rätt som helst.

Vita bönor, som används i detta recept, och andra baljväxter som svarta bönor, kikärtor, linser och ärtor, är supernyttiga! Med högt innehåll av långsamma kolhydrater, protein, lösliga fibrer och mineraler kan baljväxter gärna ingå i kosten ofta. De är utgör även perfekta miljövänliga köttsubstitut för de som vill äta mer grönt, eftersom de innehåller mycket protein och känns mättande i magen.

 

Bönröra med smak av soltorkad tomat

ca 1/2 burk à 290 g soltorkade tomater i olja

ca 2 msk olja från de soltorkade tomaterna

1 ask/burk konserverade vita bönor

1 liten pressad citron

1/2 tsk paprikapulver

salt och peppar efter smak

ev 1 msk finhackad basilika

 

Mixa alla ingredienserna i en matberedare tills röran är slät. Tillsätt en liten skvätt vatten om det behövs.