Snart är det dags för alla läckra julbord att dukas upp. För att göra jultallriken lite mer hälsosam finns det många goda, läckra och vitaminrika livsmedel att välja på. Fyll tallriken med mycket grönt och välj gärna fisk istället för kött. Njut av maten och välj gärna små portioner för att kunna testa på så mycket som möjligt på julbordet!

Feta fiskar
Lax och sill är fullproppade med omega-3 samt D-vitamin.

Lutfisk
Denna fiskinnehåller även den en hel del nyttiga vitaminer och mineraler som D-vitamin, selen och kalcium.

Bönor och linser
Lägg även till bönor och linser, som är väldigt näringsrika, på jultallriken.  De innehåller en hög halt av fiber och ett flertal olika vitaminer och mineraler.

Kålsorter
Brunkål, rödkål, brysselkål och grönkål innehåller massa antioxidanter som finns i E- och C-vitamin och betakaroten., vilket ger ett gott skydd mot fria radikaler.

Rödbetor
Ett bra val på julbordet med ett högt fiberinnehåll och som är även fullproppad med antioxidanter.  Innehåller även folat, kalium, kalcium c-vitamin och järn.

Ägg
Är fullproppat med de flesta olika näringsämnen som vi behöver få i oss förutom C-vitamin.

Frukt och bär
Välj även att äta mycket av frukt och bär som också innehåller mycket av antioxidanter, vitaminer och mineraler.

Nötter
Välj nötter som julgodis. Genom att välja att äta så många olika sorter som möjligt så får du i dig så många olika vitaminer och mineraler som möjligt. Innehåller även en hel del nyttiga fetter.

Torkad frukt
Dadlar och fikon kan också vara ett bättre alternativ till julgodiset genom  sitt höga fiberinnehåll och innehåll av olika vitaminer och mineraler. Tänk på att torkad frukt även innehåller en hel del socker.

Mörk choklad
Ät mer av mörk choklad som innehåller en högre halt av kakao och mindre socker än den ljusa chokladen.

 

 
 
 

Fördelning av fett och kolhydrater oväsentlig enligt ny forskarrapport.

I forskarvärlden har det rått olika åsikter, tills nu, om hur fördelningen mellan fett och kolhydrater bör se ut för att uppnå bästa hälsoeffekterna. I en nyligen publicerad rapport i den vetenskapliga tidskriften Science kan flera olika forskare nu slå fast att det är den näringsrika kosten som ger hälsoeffekterna och inte fördelningen i sig.

Du kan läsa mer om rapporten här https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/nu-ar-det-slut-pa-kostkriget-mellan-fett-och-kolhydrater

 

 

 

En ny studie visar att nästan 50 % av alla yrkesverksamma svenskar har en så dålig kondition att det påverkar deras hälsa negativt. En dålig kondition ökar risken för flertalet sjukdomar som hjärt-kärlsjukdomar och diabetes typ 2. Läs mer om studien här https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7094630

Studien visar på att det finns ett behov av ett ökat stöd och information till den berörda gruppen. Genom att läsa vår Livsstilsrådgivarutbildning får du en bred kunskapsbas inom hälsoområdet och kan förmedla rätt kunskaper till en hälsosammare livsstil för gemene man.  Läs mer om utbildningen här http://bergklinteducation.se/utbildningar/diplomeradlivsstilsradgivare.html

Tio tips för en hälsosammare vardag

  • Ta trapporna i stället för hissen
  • Cykla till arbetet eller skolan
  • Gå av bussen några hållplatser tidigare eller parkera lite längre bort
  • Lägg undan fjärrkontrollen
  • Ta en lunchpromenad
  • Skaffa dig en stegräknare för att öka antalet steg per dag
  • Upptäck din hemort, gör en kulturvandring i din närmiljö
  • Välj omvägar i stället för genvägar
  • Stå inte still när du pratar i mobiltelefonen
  • Stå mer när du arbetar vid datorn
fysisk aktivitet, hälsosam, kondition,