Genom att välja hälsosammare livsmedel kan du få ett både friskare och längre liv.

  • Ät minst 500 gram frukt och grönt per dag - vilket motsvarar cirka två till tre frukter och två nävar grönsaker.
  • Välj fiberrika produkter - då håller du dig mätt längre och håller magen igång
  • Välj livsmedel med bra fettkvalité – välj gärna oljebaserade produkter
  • Dra ned på rött kött och charkuteriprodukter - ät max 500 g i veckan.
  • Minska ned på färdigmat och halvfabrikat som pizza, hamburgare och pommesfrites som tillför mycket salt och mättat fett.
  • Välj att äta mer av baljväxter och rotfrukter – högt innehåll av bland annat fibrer, vitaminer och mineraler
  • Ät mer av nötter och frön
  • Ät mer både mager och fet fisk, helst tre gånger i veckan – då får du i dig nyttiga fetter och andra viktiga vitaminer och mineraler.
  • Undvik sockerrika produkter – ger endast tomma kalorier och ingen näring
  • Drick måttligt med alkohol – minskar risken bland annat för olika cancersjukdomar
 
 
 

Ingen grön buffé är ju komplett utan en god bönröra eller en hummus. Den här bönröran passar lika bra som pålägg, dip eller tillbehör till olika sallader. Med god smak av citron och soltorkad citron höjer bönröran vilken rätt som helst.

Vita bönor, som används i detta recept, och andra baljväxter som svarta bönor, kikärtor, linser och ärtor, är supernyttiga! Med högt innehåll av långsamma kolhydrater, protein, lösliga fibrer och mineraler kan baljväxter gärna ingå i kosten ofta. De är utgör även perfekta miljövänliga köttsubstitut för de som vill äta mer grönt, eftersom de innehåller mycket protein och känns mättande i magen.

 

Bönröra med smak av soltorkad tomat

ca 1/2 burk à 290 g soltorkade tomater i olja

ca 2 msk olja från de soltorkade tomaterna

1 ask/burk konserverade vita bönor

1 liten pressad citron

1/2 tsk paprikapulver

salt och peppar efter smak

ev 1 msk finhackad basilika

 

Mixa alla ingredienserna i en matberedare tills röran är slät. Tillsätt en liten skvätt vatten om det behövs.

 

 
 

Grönkålschips är ett lite annorlunda och roligare sätt att få i sig av den superhälsosamma grönkålen. Passa på nu, under säsongen, att använda dig av grönkål på många olika sätt och på samma gång få i dig av denna vitaminbomb.

Exempelvis efter ugnsbakning får grönkålen en helt annan smak än när man äter den på mer klassiska vis, vilket gör att detta recept kan uppskattas även av den mest inbitna grönkålshataren. Servera dem som snacks istället för potatischips eller som tillbehör på buffén.

Grönkålschips

Ca 150-200 g färsk grönkål

1 msk olivolja eller rapsolja

Salt och svartpeppar efter smak

Ev. fler kryddor, t.ex. paprikapulver, vitlökspulver eller torkad dill

1. Sätt ugnen på 175 grader. Skölj grönkålen och skaka ur så mycket av vattnet som möjligt. Torka av den med en kökshandduk eller hushållspapper.

2. Riv loss bladen från stammarna och riv sedan bladen i mindre bitar.

3. Lägg bladen i en skål. Tillsätt oljan och kryddorna och arbeta in dem i bladen med hjälp av fingrarna.

4. Lägg bladen på en bakplåtsklädd plåt och baka i ugnen i ca 10-15 minuter, tills chipsen är helt krispiga. Håll koll på chipsen mot slutet så att de inte bränns.

Det är viktigt att det bara är ett lager grönkålsblad på plåten. Baka dem i två omgångar om det blir för trångt.

 

 

grönkål, grönkålschips, hälsosam,